28 февруари 2010 г.

Психологически профил на лирическата героиня от песента на Ивана

Години наред се борех с мисълта "Що е чалга и... що хората я харесват?". В крайна сметка се убедих, че без психологически профил на лирическата героиня на една типична чалга-певица и анализ на една типична нейна песен няма да мога да напредна в разгадаването на този така вълнуващ ме въпрос. За целта избрах "Нещо нетипично" на Ивана. Ако и вие като мен сте сред хората, които не са чалга-спецове и за които имена като Ивана, Тони Стораро и Бони звучат като имена на герои от селска епопея, може би се чудите коя ли е тази песен на Ивана. Ще ви подскажа, като спомена, че основната тематика на песента е напиване и сбиване в квартална кръчма, полудяване тази нощ, минаване с автомобил на червено, псувни и бясна ревност на другите персонажи в кръчмата, насочени към лирическата героиня и нейния възлюбен, когото тя доста усилено подтиква да стори нещо откачено заради нея. Сетихте ли се? Ако все още не сте, тук може да видите даже и клип на нощната кръчмарска ода.

Ще започна психологическия профил с коментар на началните куплети на песента.

"
Какво ще кажеш да се напием
и всички глупави клишета да разбием.
О-о-о, да полудеем тази нощ.

Поне за малко да сме различни,

да сме отракани и даже нелогични.
О-о-о, да полудеем тази нощ.

Тече живота, не виждаш ли
и няма време, разбираш ли?
Води ме някъде тръгваме,
все едно къде.
"

Лирическата героиня отправя директно предложение за напиване към нейния партньор в разбиването на глупави клишета. Това говори за поемане на инициативата и известна доза екстравертност. Ясно изразеното нежелание за конформизъм с общоприетите норми и всякаква логика е белег за силно отстояване на собствените мотиви и принципи под натиска на социалните групи, налагащи глупави клишета. От друга страна думите на героинята, които описват стремeжa
Ѝ към битието на "отракан" човек, будят подозрение, че самата тя питае силни съмнения в своята отраканост и е по-склонна да вярва, че досегашният Ѝ живот е бил белязан от логичност и глупави клишета. Всичко това е ясен знак за мощни защитни психически механизми, които лирическата героиня ползва, за да може да осигури баланс между своите То-, Аз- и Свръх-Аз-структури, които разкъсват нежната Ѝ психика и я тласкат между два полюса: този на логиката и този на напиването. Невинно изразеното предложение за напиване и подтикът към разбиване на неумните социални правила намират своята кулминация в призива към полудяване тази нощ. Тук лирическата героиня буди сериозни съмнения по отношение на психичното си здраве, изразявайки с едно твърде емоционално "о-о-о" силното си желание за полудяване. Необходимостта от близко наблюдение на нейната личност се подчертава от факта, че героинята не ограничава пристъпите на бягство от реалността до себе си, а държи те да обхванат и нейните околни, като ги подтиква да бъдат част от нейните налудности и да тръгнат с нея по пътища, водещи "все едно къде". Липсата на географска ориентираност се дължи вероятно на временната дезориентация, която съпътства героинята в нейното проницание, че животът тече. Постулирането на хипотезата, че няма време, говори за действието на неподлежащите на обуздаване импулси на героинята, подтикващи я към поемане на инициативата.

Силно впечатление прави и припевът на песента:

"
Води ме в някоя квартална кръчма
и поръчвай, пий за мене
и се сбий заради мене.
Всичко живо да ни псува,
от целувките ни бясно да ревнува.
Бясно карай на червено,
направи за мене нещо откачено.
Нещо диво, нетипично,
все едно какво, но нека е различно.
О-о-о, да полудеем тази нощ."


Тук, вероятно под въздействието на моментна ремисия, дезориентацията на героинята изчезва и крайната Ѝ пътна цел се конкретизира в образа на кварталната кръчма. За съжаление думите и призивите Ѝ към нейния придружител като "поръчвай", "пий", "сбий се" говорят за тежък маниен епизод, който по принцип се отличава с повишена готовност на индивида за социално общуване, възбуда, импулсивност и консумация на психоактивни вещества. Заявяването на готовност за целувки от страна на героинята пък е белег за необуздано хиперсексуално поведение, което е също типично за манийните епизоди. Наличието на желания за "нещо откачено" и "нещо диво, нетипично" затвърждават породените дотук съмнения, че организацията на психическата структура на героинята не е стабилна и се нуждае от продължително и строго наблюдение, а вероятно и от спешна интервенция. Специално внимание трябва да бъде обърнато и на открито асоциалните прояви като призива да се кара бясно на червено. В този призив не личи ни най-малък оттенък на шега, което говори за сериозността на желанието на героинята за ПТП, респективно за близка среща с катаджия.

Ценна информация за психологическия профил се крие и в последния куплет:

"
Не искам вече да сме прилични,
да сме порядъчни и вечно романтични.
О-о-о, да полудеем тази нощ.
"

Тук бентът, удържащ мощните първични импулси на героинята, не издържа на безмилостните напори на непорядъка, и рухва, отприщвайки водите на неприличността, които заливат всякаква романтика по пътя си. Всякакви други интерпретации на думите на героинята биха били заблуждаващи, както става ясно от нейния призив, който тя отново повтаря тук: "О-о-о, да полудеем тази нощ". Всичко това прави
силно вероятно предположението, че екзекутивната и контролна система на героинята са със значителна дисфункция.

В заключение е нужно да се добави, че цялостната картина, която се изгражда въз основа на психологическия анализ, навежда на мисълта, че лирическата героиня бива измъчвана от силни личностни конфликти, които не само вредят на нейното психическо здраве, но и я правят опасна за музикалния вкус на околните. Препоръчва се строго наблюдение и интензивно лечение с високи дози качествена музика. След първоначален успех е нужна
поддържаща терапия с цел превенция на релапс и завръщане към старите чалгаджийски симптоми. Належаща е забраната на контакт с лица, знаещи повече песни на Глория от нещата, които са прочели през живота си, като спортни вестници, еротични и автомобилни списания и бележки на вратата на хладилника не се броят за четива.

Няма коментари:

Публикуване на коментар